Főoldal Inspirációk Tanulás Zenék Filmek Hobbi RSS

Birkakergető nagy kaland

2015.06.11. 21:35

 

De jó! Birkakergető nagy kaland!

Egy alig harmincéves reklámszövegíró férfi képeslapot kap eltűnt barátjától, és azt felhasználja az egyik biztosító társaság hirdetéséhez. Csupán akkor szerez tudomást arról, hogy a hegyi legelőt ábrázoló képen látható a nyájban egy mutáns birka csillaggal a hátán, amikor felkeresi egy furcsa, fekete ruhás férfi, és ultimátum elé állítja: vagy megtalálja az állatot, vagy meghal.

 

bnk2.jpg

 

 

Ennek a kalandnak futunk neki a magyarul sajnos elütésektől hemzsegő, Murakami rossz sorsú regényében, amely szerintem nem a legismertebbek közé tartozik, (mint a Kurbli, vagy az 1Q84), de nekem nagyon tetszett. Murakami úgy néz ki mindig hozzám tud szólni, a tőlem idegen szereplőkön át is. Itt pedig kifejezetten egy olyan főszereplőnk van, akivel nehezen tudnék azonosulni. Mindegy, nem akarok most sem +/- kritikát írni, csak lejegyezem, mit mondott nekem a könyv:

A birka japánban nem ugyanaz, mint nekünk - ezt valahol olvastam, talán a fülszövegben, konkrétan nincs szó buta birkáról - ennyi. Ez az infó nem is kell annak, aki olvassa a könyvet, egyértelmű lesz.

A birka szerintem, vagyis nekem egyrészt  a társadalomba való beilleszkedést jelenti, nem a legpozitívabb értelemben, hanem egy olyan integrálódásét, amely során elveszítjük az "igazi énünket, a gyarló énünket" (persze ha van ilyenünk). Tehát egyeseknek a beilleszkedés sikert hoz, például szép karriert, másoknak meg rabszolgamunkát a nyugdíjazásukig. Mindegy, pont azt, amit a birka az adott egyénnél el akar érni. Kevésbé misztikus oldalról a birka lehet egy személy is, aki olyan hatással van az életedre, hogy teljesen a kezében tart, vagy akár nem személy .. hanem egy rendszer, vagy egy állapot. De ha azt nézzük, hogy olyan kevés egyénbe bújik bele a birka és ha már ott van, akkor ott van jó darabig és csak egy birka létezik, a fenti elméletem megdől (egy kicsit, mert ki tudnám magyarázni, csak most nincs kedvem).

Térjünk át Patkányra.

Patkány, ha már igazi neve sincs, (és másnak sincs), nem is lényeges, hogy külön személy-e. Ezért amikor főhősünk megkérdezi "Patkány, ugye te már meghaltál?", akkor arra gondoltam, hogy Patkány és hősünk ugyanaz a személy. Mintha én megkérdezném 10 évvel ezelőtti magamat, "Enikő ugye már meghaltál?" Igen, én is azt válaszolnám, hogy igen. (Amikor Sopronban járok, azt képzelem bármikor összefuthatnék tíz évvel ezelőtti önmagammal, ha még élne, mert nem ugyanaz a személy, aki most vagyok -(most ebben a regényben nem ez van, de mindegy). Patkány történetesen azért halt meg, mert nem kívánt a birka akarata szerint élni. Egy másik szereplő pedig azért hal meg, mert a birka akarata szerint vágyik élni (ez a többség oldala).

Egyelőre ennyi, ha lesz még kedvem, írok a könyvről. Még nagyon a hatása alatt vagyok, összeszorul a szívem, hogy elolvastam, mint mindig, amikor megszeretek egy könyvet, de már búcsúznom is kell a szereplőktől. Patkány még több regényben is feltűnik, igyekszem beszerezni, ha megjelenik.

 

 

 

 

Szerző: rub_icon

Szólj hozzá!

Címkék: könyv

A bejegyzés trackback címe:

https://rubicon.blog.hu/api/trackback/id/tr787535310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása